Cees Kortlang, schilderijen

EXPOSITIE

Aanvang: zondag 2 februari, 2020 om 15:30 uur tot maandag 23 maart, 2020

Op 2 februari om 15.30 uur opent de eerste tentoonstelling in het nieuwe Rosa Spier Huis aan de Hector Treublaan 97 te Laren.. Deze geeft een overzicht van het werk van de schilder-graficus Cees Kortlang, die in 2008 overleed en een groot oeuvre heeft nagelaten. Eén van de nieuwe ateliers draagt zijn naam en het is daarom interessant voor bewoners en het publiek met zijn werk kennis te maken.
Het openingswoord zal worden gehouden door mevrouw Erna Kortlang, die jarenlang voorzitter was van de Karin Kortlang Stichting. Deze Stichting – die het werk van Kortlang beheert – is vernoemd naar de dochter van Cees Kortlang, die in 1997 samen met haar vriend tijdens een vakantie in Venezuela vermist raakte door een vliegtuigongeluk.

Abstractie
Kortlang, geboren in Harderwijk, werd opgeleid aan de Koninklijke Academie in Den Haag, waar zijn hoofdvak tekenen was. Daarna vestigde hij zich in Amsterdam, waar hij algauw een atelier in de Zomerdijkstraat kon betrekken. Een inspirerende plek. Hij raakte er bevriend met onder meer Jaap Wagenaar. Wellicht onder zijn invloed ging Kortlang in 1958 vrij abrupt abstract schilderen. Maar ook zijn bezoeken aan het Stedelijk Museum zullen daartoe hebben bijgedragen.

Etsen
Uiteindelijk was hij meer graficus dan schilder. Tijdens een verblijf in Parijs leerde hij experimenteren met grafische technieken en ontdekte hij het etsen. Aanvankelijk in zwart-wit, maar al spoedig breekt de kleur definitief door in zijn oeuvre. Ook het Grafisch atelier in kasteel Wolfsburg, waar hij vele malen verbleef, speelde daarbij een belangrijke rol. Kortlang ontpopte zich als een vakman-graficus. Het belangrijkste element in de ets is de lijn, maar later wordt voor Kortlang de etsplaat zelf belangrijk en gaat hij losse stukken en zelfs de randen van de etsplaten gebruiken. In het algemeen zijn zijn etsen gedetailleerder dan zijn schilderijen, die veelal op zijn etsen gebaseerd zijn. Kortlang reisde veel en had daardoor overal contacten, zodat hij steeds meer kon exposeren en zijn werk verkopen.

De verhouding vorm-kleur was een voortdurende ontdekkingstocht. Zijn fascinatie voor de natuur heeft daar alles mee te maken. Kortlang heeft zichzelf nooit in een bepaalde stroming willen onderbrengen. Hij koos zijn eigen weg, ontwikkelde zijn eigen vormentaal en was daar trots op.

Inclusief

Consumptie

Garderobe

Etsen
Uiteindelijk was hij meer graficus dan schilder. Tijdens een verblijf in Parijs leerde hij experimenteren met grafische technieken en ontdekte hij het etsen. Aanvankelijk in zwart-wit, maar al spoedig breekt de kleur definitief door in zijn oeuvre. Ook het Grafisch atelier in kasteel Wolfsburg, waar hij vele malen verbleef, speelde daarbij een belangrijke rol. Kortlang ontpopte zich als een vakman-graficus. Het belangrijkste element in de ets is de lijn, maar later wordt voor Kortlang de etsplaat zelf belangrijk en gaat hij losse stukken en zelfs de randen van de etsplaten gebruiken. In het algemeen zijn zijn etsen gedetailleerder dan zijn schilderijen, die veelal op zijn etsen gebaseerd zijn. Kortlang reisde veel en had daardoor overal contacten, zodat hij steeds meer kon exposeren en zijn werk verkopen.

De verhouding vorm-kleur was een voortdurende ontdekkingstocht. Zijn fascinatie voor de natuur heeft daar alles mee te maken. Kortlang heeft zichzelf nooit in een bepaalde stroming willen onderbrengen. Hij koos zijn eigen weg, ontwikkelde zijn eigen vormentaal en was daar trots op.


Bekijk ook